Wednesday, December 29, 2010

bab 12 suratan atau kebetulan



aku diberi cuti selama beberapa hari sehinggalah luka ditanganku sembuh.Itu kemahuan hafizi.Namun setelah kesakitan di tanganku hilang,masih ada rasa sakit dan luka untuk diriku.Kali ini bukan secara fizikal tapi secara emosi.Perasaan aku terasa seperti di carik-carik mendengar berita tentang pernikahan ical dan rita.Begitu tergamaknya mereka tidak menjemputku..Bukan hanya tidak menjemput,malah memberi khabar juga tidak.Apa ertinya aku dimata mereka berdua selama ini?Perasaan aku tidak dapat aku ungkapkan dengan kata-kata.Sakit yang aku hadapi akibat jatuh masih belum setanding sakit yang aku alami kerana ini.patutlah beberapa hari ini ical tidak datang menjemputku.Bayangnya tidak kelihatan dan dia juga tidak menelefonku lagi.Apa dia sudah melupakan aku sebagai kawannya?aku meratap sendiri.
“eris,akak masuk boleh?”soal kak atia setelah aku membukakan pintu untuknya.
“masuklah kak”.
“ris,akak tahu eris sangat sedih dengan semua ni.Sebagai kawan,eris mesti rasa kecewa dengan ical dan rita.Tapi akak tak nak eris macam ni.Kalau dorang tak pernah fikirkan eris,kenapa eris harus sedih kerana mereka?”
“entahlah kak.Eris sedih dan kecewa sangat sebab dorang tak bagitahu eris tentang pernikahan dorang.Eris tak kisah kalau dorang tak nak eris datang.Tapi sekurang-kurangnya berilah khabar.Ical dah lama tak jumpa eris.Rita apatah lagi.Berita ni eris tahupun dari orang lain.Kenapa kak?”aku menangis teresak-esak di pelukan kak atia.
“sabarlah eris.Mungkin dorang ada sebab tersendiri kenapa tak beritahu eris.”.kak atia mencium dan mengeratkan pelukan.
“eris,akak Cuma nak tahu,adakah sebab dorang tak bagi tahu ,eris sedih atau ada sebab lain?”pertanyaan kak atia membuatkan aku tergamam.
“maksud akak?”
“eris,akak tahu perasaan eris.Eris sayangkan ical kan?sebab tu berita pernikahan ical dan rita ni membuatkan eris kecewa.Betul tak?”pertanyaan yang sama sekali tidak mampu untuk aku jawab.Mungkin betul kata kak atia.Semuanya memberi tamparan hebat untuk aku.Tapi apa betul juga sangkaan kak atia kalau aku menyayangi ical?aku sendiri tidak pasti akan perasaanku.Mungkin juga semua itu betul betul berlaku atau aku hanya menyayangi ical sebagai sahabat?aku hanya membiarkan kak atia menanti jawapan dariku.Biarlah hakikatnya hanya hatiku yang tahu.
“tak pelah kalau eris tak boleh jawab.tapi akak nasihatkan,teruskan kehidupan eris.Jangan fikir sangat semua ni.Eris masih ada kerjaya yang harus eris fikirkan.”aku mengangguk lemah.kak atia meninggalkan aku di bilik.
‘betul kata kak atia,aku kena tabah.Kerjaya aku lebih penting.Semoga kau berbahagia ical,rita’aku berkata-kata sendiri sambil menyeka airmataku dari terus mengalir.Aku harus kembali kepada diriku yang dulu.Tidak mudah cengeng dengan apa juga keadaan.Benar kata orang,kawan boleh datang dan juga pergi.Kita sendiri yang harus kuat untuk menerima kehilangannya.

Aku membuat keputusan untuk ke pejabat hari ini.Mesti banyak kerjaku yang terbengkalai disebabkan ‘cuti sakit’ yang diberikan selama dua hari padaku.Aku masuk ke pejabat dengan wajah yang ceria.Semangatku kini semakin berkobar-kobar untuk menyiapkan kerjaku.Tanpa mempedulikan keadaan disekiling,aku menuju ke bilikku sambil bernyanyi nyanyi kecil.Aku yakin pasti pekerja-pekerja disitu kehairanan melihat aku.Tapi apa boleh buat!semangat yang aku sendiri tidak tahu datangnya dari mana.Tanpa aku menyedari,ternyata ada sepasang anak mata yang sedang melihat ke arahku.
“eris,gembira Nampak.”tegur kimi ketika lalu di hadapan bilikku.
“ye lah kimi.Hari ni aku semangat nak kerja tau.”ujar aku sambil senyum kambing kepadanya.
“ye ke?baguslah tu.Agaknya selama 2 hari cuti ni banyak  hilangkan stress kau kot.”sangkal kimi.
“maybe.kimi,encik fizi ada?”Tanyaku mengalih topic perbualan.
“erm,ada kot.Cuba cari dekat bilik dia.Tadi dia ada masuk.Tapi aku tak tahu lah samada dia dah keluar ke belum.”jelasnya dengan panjang lebar.
“okey,aku pergi dulu ya’’.
“orait.”aku mnggerakkan kakiku untuk menuju kebilik hafizi.Namun ketukan pintu selama beberapa kali tidak di sahut.Mungkin dia dah keluar agaknya!desis hatiku.Aku melangkah untuk pulang kebilikku sambil membaca laporan yang hendak aku tunjukkan kepada encik hafizi.Tiba-tiba,aku terlanggar seseorang.Bedebuk!!!!Aku jatuh bersama-sama kertas yang ada didalam fail itu.Kerana kecuaianku,kertas tersebut menjadi berantakan.Aku bergegas mengutip kertas yang bertaburan tanpa menyedari siapa yang aku langgar.Bagiku kertas itu amat penting untuk diselamatkan sebelum ianya dipijak oleh orang lain.
“maaf”.ujarku sambil mengutip kertas-kertas itu.Tanpa aku sedar,orang yang aku langgar itu adalah darwish.Dia juga turut menunduk untuk membantuku.
“darwish.”aku tersentak melihat dia berada dihadapanku.
“ni kertasnya.”dia menghulurkan kertas yang dikutipnya kepadaku.
“terima kasih’’.Tanpa pamitan,dia meninggalkan aku dalam keadaan yang masih kaku disitu.
Darwish meraup rambutnya kebelakang.Kejadian tadi mengundang ketidakselesaan dalam dirinya.Entah mengapa semenjak kejadian tempoh hari,ada perasaanya yang pelik yang menyelinap ke dalam hatinya.Perasaan yang dia sendiri tidak mengerti.Dia menghempaskan tubuhnya di atas kerusi empuk di biliknya.Fikirannya juga entah melayang kemana.

aku kembali mengingati kejadian sebentar tadi.Saat dimana aku memandang anak mata darwish yang berwarna coklat itu.Tidak sangka mataku boleh memandang matanya hari ini.Selama bertahun tahun mengenalinya,baru hari ini aku menyedari kalau darwish mempunyai sepasang mata yang redup.Sangat indah untuk dipandang.Aku kembali ke  alam realiti setelah pintu bilik ku diketuk berkali-kali.
“eris,encik hafizi panggil kau tadi”.ujar sarah .
“oh okey.Kejap lagi aku pergi.”sarah menutup pintu setelah mendengar jawapan dariku.
Aku menyimpan kembali kertas dalam fail untuk dibawa kepada encik hafizi.
“boleh saya masuk encik”.aku mengetuk pintu bilik encik hafizi.
“masuk eris.”ujarnya sambil mempersilakan aku untuk duduk.
“ni laporan yang encik hafizi mintak semalam.”aku menghulurkan fail tersebut kepada hafizi.
“okey,terima kasih eris.Nanti akan saya semak.”
“kalau takde apa-apa,saya mintak diri dulu lah ye.”aku meminta diri untuk pulang kebilikku.
“eris,macam mana luka awak hari tu?dah sembuh?”belum sempat aku menjawab pertanyaannya,kelihatan seseorang membuka pintu.
“fizi,kau..”darwish tidak menghabiskan ayatnya setelah melihat aku berdiri di situ.
“ada apa aiman?”Tanya hafizi setelah melihat darwish tiba-tiba diam membisu.
“arh,aku nak Tanya kau pasal pembinaan hotel tu?”
“oh,apa kau nak Tanya?pasal bentuk dia ke?”soal hafizi lagi.
“erm,pasal kos dia.”jawabnya ringkas sambil melirikkan pandangan ke  arahku.
“oh,ni eris dah siapkan semuanya.Kau tengok dekat sini.Kalau masih kurang,bagitahu aku”.
“okey.”darwish mengambil fail tadi di tangan hafizi.
“saya mintak diri dulu encik.”ujarku setelah agak lama mendiamkan diri.Hafizi hanya mengangguk.
“amboi aiman.Pandang eris sampai macam tu.”hafizi melihat kea rah darwish yang sedang ralit dengan pandangannya.
“apa pulak.tengok je,bukan luak pun”.ujar darwish selamba.
“memang tak luak.tapi kau tak pernah pun macam ni.biasa kalau kau jumpa dia,tengok pun tak nak”.sindir hafizi sambil ketawa.
“ye ke?biasa je aku rasa.eh dahlah.aku pergi dulu.Banyak kerja nak buat.”darwish mengorak langkah menuju ke biliknya.Hafizi hanya mengekori langkah darwish dengan anak matanya..Hairan juga melihat pandangan darwish itu.Bagai ada sesuatu yang tidak dia ketahui


No comments:

Post a Comment